Zakupy w sklepach internetowych – jakie prawa nam przysługują i na co zwrócić uwagę?

 

Zakupy online stały się naszym chlebem powszednim. Doceniamy płynące z nich korzyści – są nade wszystko wygodne, niejednokrotnie tańsze i nie wymagają stania w uciążliwych kolejkach. W sieci mamy też większy wybór interesujących nas produktów. Czy jednak jako konsumenci znamy przysługujące nam prawa?

Zanim zrobisz zakupy

Decydując się na zakupy w wybranych sklepach internetowych, powinniśmy mieć na względzie kilka aspektów związanych z bezpieczeństwem transakcji. To pozwoli nas ustrzec przed sprzedawcami stosującymi nieuczciwe i niezgodne z prawem praktyki. Oto garść podstawowych zasad, których powinniśmy bezwzględnie przestrzegać – zwłaszcza jeśli jakiś sklep odwiedzamy po raz pierwszy:

  • sprawdzaj informacje pozwalające zidentyfikować sprzedawcę,
  • przeczytaj regulamin sklepu, który powinien dokładnie określać m.in. zasady zakupu i zwrotu towarów,
  • dowiedz się, jakie masz do wyboru formy płatności – tylko opcję przedpłaty czy także pobranie?
  • sprawdź jakie zabezpieczenia stosuje sprzedawca (czy korzysta z protokołu SSL) i w jaki sposób podchodzi do kwestii ochrony danych osobowych,
  • zapoznaj się z opiniami o sklepie – zobacz, co o jego usługach sądzą inni klienci,
  • nigdy nie usuwaj historii korespondencji ze sprzedawcą dopóki transakcja nie zostanie sfinalizowana – może się przydać na wypadek niezadowolenia z otrzymanego towaru.

Zakupy online – jakie prawa ci przysługują?

Osoby robiące zakupy w sklepach online muszą ponadto mieć świadomość przysługujących im praw. Są one regulowane ustawą o prawach konsumenta oraz stosownymi zapisami w kodeksie cywilnym.

  1. Prawo do zwrotu towaru.

Możesz zwrócić przesyłkę w ciągu 14 dni od jej otrzymania bez podawania przyczyny. Sprzedawca zobligowany jest do zamieszczenia w regulaminie sklepu formularza odstąpienia od umowy – zwykle taki druk jest też przesyłany klientowi wraz z towarem. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż odstąpienie od umowy a zwrot towaru to z punktu widzenia prawa różne czynności. Warto ponadto przypomnieć, że nie zwrócisz wszystkich towarów – nie jest to możliwe np. w przypadku szytej na miarę odzieży.

  1. Prawo do reklamacji.

Masz na nią 2 lata od wydania towaru. Pamiętaj przy tym, że odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady a odpowiedzialność z tytułu gwarancji to nie to samo. Reklamację składa się na piśmie. Uwaga: nie potrzebujesz paragonu – zarówno przy reklamacji, jak i zwrocie towaru. Wystarczy inny dowód zakupu – wyciąg z rachunku bankowego, faktura czy mailowa korespondencja ze sprzedawcą.

  1. Prawo do informacji.

Możesz żądać udzielenia pełnych informacji dotyczących towarów i warunków świadczenia usług.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*